Huhun Community Manager ja somemainonnan pioneeri
pakinoi mainonnan ajankohtaisuuksista.
Eletään vuotta 2022 – media ja ihmisten niissä käyttämä aika on hyvin pirstaloitunutta. Olet varmasti havainnut lihasmuistiin tallentuneen liikkeen, jonka avulla selaat kanavia: IG, FB, TikTok, IS, HS, Youtube. Lista vain jatkuu ja liike toistuu.
Kun tänä päivänä yllämainittua pohditaan mainostajan eli meikäläisen näkövinkkelistä, on soppa aikalailla valmis keiteltäväksi. Jokaisen firman tarjoamien mainostyökalujen tekniset speksit on tunnettava ja niiden käyttöä tulee peilata ennaltamääriteltyyn yrityksen markkinoinnin strategiaan. Tämän lisäksi kehittymisen vauhdissa on pysyttävä ja näkemystä on oltava. Alkuajoista nykypäivään alustakohtaiset mainonnan työkalut ovat kehittyneet tosi pitkälle, yksilön suoja mukaan lukien. Esimerkiksi tuorein iOS14-päivitys pakotti kuluttajat valitsemaan jakavatko applikaatiokäyttönsä tiedot kolmansien osapuolten kanssa. Saanen kertoa: moni jättää jakamatta. Miksei, minäkin arvostan suuresti omaa tietoani. Pelkästään Suomessa tämä vaikuttaa yli 30 prosenttiin matkapuhelinten käyttäjistä.
Kaikesta huolimatta ihmisiä ja kuluttajia saadaan edelleen tehokkaasti kiinni somen kautta. Ja hyvässä lykyssä mainonnan sisällöistä pidetään. Varsinkin, kun mainonnan moottorit ovat kehittyneet ajan saatossa ja oikea sisältö tavoittaa paremmin oikeat ihmiset. Näin mainonnalla luodaan aitoja yhteyksiä sekä tuloksia yritykselle. Oli mainos sitten taktista ja hintavetoista tai brändimielikuvaa kasvattavaa, työkaluilla voidaan rakentaa monipuolisiakin kampanjoita. Hyvän suunnitelman päälle on helppo rakentaa mainostamisen logiikkaa — erilaisia kampanjoita vaihtelevilla parametreillä, tuloksiin pohjautuvaa laskentaa ja raportointia sekä somemainonnan linkittämistä yrityksen muihin toimiin (esim. myynti). Hyvä suunnnitelma mahdollistaa ja kantaa, sekä pitää tekemisen monipuolisena.
Näillä kolmella teesillä rohkaisen teitä, hyvät kanssasomettajat, rakentamaan omaa kestävää mainonnan kaavaa:
1. Käytä aikaa ja luo kestävä mainonnan logiikka ja strategia: Päätä milloin ostetaan klikkejä, näkyvyyttä ja konversioita. Päätä mitä tavoitellaan ja laske auki käytetyn rahan sijoitus.
2. Ota huomioon mitä uusia mahdollisuuksia somessa mainostaminen tuo tullessaan. Esimerkiksi vaikuttajien käyttö osana kampanjointia on erinomainen lähtö uudenlaisen mainonnan toteuttamiseen. Saavuttaaksesi nuoren ikäluokan ei TikTok-tanssien opetteleminen ole välttämätöntä, sillä hyvä ja soveltuva brändilähettilas valmiine kuulijakuntineen tekee sen puolestasi.
3. Ota mainonta syyniin ja tee rohkeasti päätöksiä yrityksen tavasta toteuttaa sitä: Jos tammikuussa päätit laittaa x euroa mainontaan eri tavoin, kerää siitä syntyvät tulokset ja tee johtopäätökset siitä tuoko strategia konkreettisia tuloksia vai onko siinä vielä kehitettävää. On kauhistuttavaa kuulla, ettei tiedetä onko mainonta tai sen logiikka, strategiasta puhumattakaan, vaikuttavaa tai haluttuja tuloksia saavuttavaa.
Tuloksellisin kevätterveisin,
Teemu
Community Manager ja somemainonnan toteuttaja
© 2020 Huhu. Kaikki oikeudet pidätetään.
© 2020 Huhu. Kaikki oikeudet pidätetään.