fbpx
jonasandi
Teemu Salonen

Teemu Salonen

Kirjoittaja on Huhun luova suunnittelija sekä brändi- ja
markkinointitoimisto Ahooy Creativen Art Director

Folk/pop vaikutteinen some

Olemme Jonas and I orkesterin treeniksellä Savon sydämessä ja ajattelin vähän kysellä miten sosiaalisen median markkinointi on ollut osana yhtyeen mainiota starttia suomalaisen folk-vaikutteisen pop-musiikin mualimaan. Seuranani täällä on Jonas ja Roope vastailemassa kimurantteihin kysymyksiini. Lyö Spotify tulille ja lueskele kuinka sosiaalinen media on apuna kyseisen bändin markkinoinnissa.


Moro ukot. Kuis kuljeksii?
(Roope) Morjesta. Mikäs tässä. Just oltiin tekemässä uutta materiaalia ennen kuin se sun kamera alkoi räpsymään. Pikkuhiljaa työstetään kohti uutta levyä. – (Jonas) Periaatteessa aina kun saa soittimen käteensä se on sitä uuden materiaalin työstämistä, vaikkei sitä edes tavallaan aina tiedosta. Ei väännetä väkisin. Nauhoitellaan juttuja ylös ja kuunnellaan yhdessä jälkeenpäin parhaita paloja ja mietitään mitä niistä voitaisiin viedä eteenpäin.



Ketä ovat Jonas Ursin ja Roope Hakkarainen?
(Roope) Ihan perus immeisiä Kuopiosta. Ollaan tunnettu aika pitkään vaikka ollaan alun perin vähän eri ympyröistä. Viimeistään siinä vaiheessa kun musiikkihommat alkoi kiinnostaa enemmänkin niin viriteltiin yhteisiä prokkiksia. – (Jonas) Näkemykset osu yksiin, tekeminen tuntu tosi luontevalta kahdestaan ja silleen ollaan jatkettu jo aika pitkään.



Mistä yhtye sai alkunsa ja ketä on mukana pelaavassa kokoonpanossa?
(Roope) Mukana on Juho Väliaho, joka soittaa koskettimia ja on tärkeässä osassa taustalauluissa. Santeri Laitinen on bassossa ja laulaa myös taustoja. Antti Alvasto soittaa rumpuja. Tehtiin paljon kahdestaan matskuja Jonaksen kanssa, mutta jossain vaiheessa homma kasvoi. Opiskeltiin molemmat äänituotantoa ja tehtiin isompaa projektia johon tarvittiin enemmän soittajia. – Se taisi olla jotain 2013 kun vedettiin se kouluprokkis läpi ja sitten siitä se ajan saatossa muodostui. Homma tuntui sen verran hyvältä, että ajateltiin kokeilla tehdä tätä ihan tosissaan. Sovittiin että tehdään levy tällä porukalla niin samallahan se piti sitten bändikin perustaa. *naurua..


jonasandi

Kuvassa vasemmalta oikealle: Antti, Juho, Roope, Jonas ja Santeri



Onko yhtyeen jäsenillä jotain piileviä supervoimia soittamisen lisäksi?
(Roope) Juholla on huikea taito ennustaa ukkosta. – (Jonas) Hänellä kun alkaa päähän koskemaan niin siitä tietää ettei kannata lähteä vesille. – (Roope) Ja sitten keikoilla voi huomata kun paria henkilöä soittajista alkaa ”henget puhuttelemaan” niin sitten soitellaan / mäiskitään menemään ihan jossain muissa maailmoissa, mikä on kyllä hienoa.



Teidän ensimmäinen levy näki päivänvalon toukokuun lopussa. Minkälaisen vastaanoton se on kesän mittaan saanut?
(Roope) Todella hyviä arvosteluja on tullut ja paljon on saatu mediahuomiota ainakin täällä Savossa. Se suurin ryöppy tulee aina noin kuukausi levyn julkaisemisen ympärillä. Enemmän ihmisiä on löytänyt keikoille. – (Jonas) Spotifynkin muuttaessa musiikkiteollisuutta levymyynti on nykyään aina mitä on ja se ei ihan kerro kaikkea, mutta se että keikoille löytää hyvin porukkaa ja kun tuntemattomat ihmiset laulaa keikalla sun kirjoittamia biisejä niin hyvällehän se tuntuu. Siitä voi päätellä että on niitä biisejä jossain kuunneltu.



Mikä on sosiaalisen median rooli Jonas and I:n markkinoinnissa?
(Roope) Sen rooli on itse asiassa todella suuri. Ei kuitenkaan tehdä semmosta mainstream-musiikkia mitä soitetaan radiossa, niin keinot löytää meidän bändi on haettava jostain muualta. – (Jonas) Se miten uusia bändejä löydetään menee nykyään esimerkiksi niin että kun joku on tykännyt Facebookissa bändin videosta, niin sitä kautta tämän tykkääjän seuraaja löytää heidät ja menee mahdollisesti jopa kuuntelemaan lisää Spotifystä. Ihmisiä kiinnostaa mitä ystävät jakavat sosiaalisessa mediassa. – (Roope) Ymmärretään että homma on markkinointia ja sen takia mietitäänkin kokonaisuus kunnolla. Eri kanaviin tuotetaan erilaista materiaalia, informatiivisempaa tai vaikka toisaalla painotetaan enemmän taustapuoleen. – (Jonas) Halutaan että meistä löytyy kattavasti sisältöä eri näkökulmista. Mietitään myös ajankohtia julkaisuille ja kohderyhmiä ketä halutaan milloinkin tavoittaa.



Onko joku some-kanava teille selkeästi ylitse muiden?
(Roope) Kaikilla kanavilla on omat hyvät puolensa. Tuntuu että Facebook alkaa olla jo vähän jopa sekava, kun sieltä näkee henkilökohtaisessa feedissä paljon jotain tutun tuttujen tykkäyksiä ja esim. Instagram vaikuttaa paljon selkeämmältä, vaikka sieltä taas saa ehkä huonommin yhteisön ulkopuolisia kiinni. Toisaalta Facebookissa saadaan hyvin näkyvyyttä kun kaikki bändin jäsenet jakavat mielellään materiaalia myös omilla profiileillaan joka kasvattaa mm. tavoitettavuutta. – (Jonas) Pyritään tuottamaan aktiivisesti sisältöä, muttei kuitenkaan tuupata kanavia ihan tukkoon. Säästellään niitä matskuja mitä voidaan ja julkaistaan ajankohtaista sisältöä säännöllisesti. Facebookia ehkä käytetään eniten, vaikkei mikään ehkä ole kuitenkaan ylitse muiden. Sisältö on kaikista tärkeintä.



Saneleeko levy-yhtiö vai hoitavatko kaltaisenne bändit markkinoinnin lähtökohtaisesti itse?
(Jonas) Levy-yhtiö ei sanele, mutta mietitään tekemistä kyllä paljon yhdessä. Varsinkin tiedottaminen, vaikka videoiden julkaisut ja isommat mediahommat pähkäillään porukassa. – (Roope) Jokapäiväinen some-tekeminen hoidetaan itse. Katsotaan isommat asiat sitten puolin ja toisin yhdessä. Yhteistyö on sujunut todella mainiosti.



Miltä vaikutti HuHun sivukonttorinakin toimiva Volkswagen Kleinbus vm.1968, jota käytitte uusimman musiikkivideon kuvauksissa? Menisikö keikkabussista? (Jonas) Todellakin menisi. On jo ikävä sitä. – (Roope) Minä vaan jouduin istumaan siinä penkillä keskellä autoa, kun en saanut sohvapaikkaa. Välillä meinasi vähän pomppuista kyytiä olla, mutta fiilis on kuitenkin tärkeintä. – (Jonas) Jos jonkun auton pitäisi kuvastaa meidän bändiä, niin se ois just se. – (Roope) Todella hyvin toimisi keikkabussina, mutta sinun pitäisi olla sitten kuskina. *naurua



Soititte todella maukkaan keikan loppuumyydyllä Gramofon Festillä toissa lauantaina 27. päivä elokuuta. Mitkä oli fiilikset ja missä bändin voi nähdä livenä seuraavan kerran?
(Roope) Fiilikset keikalla ja sen jälkeenkin oli kyllä ihan loistavat. Yksi mieleenpainuvimmista keikoista mitä ollaan soitettu. En tiedä johtuiko se siitä kun aikaisemmin päivällä oli hirveä myrsky, puut kaatuili ja me tehtiin vaan sound-checkiä. Keikka alkaa ja on aivan pimeää. Kaduilla ei näy ketään ja on just se myrskyn jälkeinen odottava tunnelma. Teltta on aivan täynnä ihmisiä ja kaikki vaan hymyilee. Pieni tila ja älytön fiilis. -(Jonas) Oli kyllä todella mukava vetää. Pelkät soittajat eivät tee sitä keikkaa vaan kun yleisö lähtee siihen mukaan niin muodostuu synergiaa ja se vaan boostas ja boostas sitä meininkiä. – (Roope) Seuraava keikka menee lokakuulle kun ollaan Tampereella ja sitten Helsingissä, mutta Kuopiossa seuraavan kerran oisko ollu 22.10. Keikat ja muuta infoa löytyy levy-yhtiömme Humu Recordsin sivuilta: www.humurecords.com/jonasandi.html <



Minkälaisen yhtyeen uudet kuuntelijat löytävät linkatessaan itsensä teidän netti- tai fb-sivuillenne luettuaan tämän blogikirjoituksen?
(Jonas) Jos haluaa hymyä syksyyn niin sieltä sivuilta sitä varmasti löytyy. – (Roope) Inkkarikesä jatkuu musiikin kautta vaikka ulkona vähän räntää sataisikin. – (Jonas) Kannattaa katsoa ne uusimmat musiikkivideot, niin aivan varmasti sieltä hyvät kesämuistot mieleen pärähtää!

Kiitoksia ukoille. Lasse Hartikaisen toteuttamat uunituoreet musiikkivideot ovat nähtävillä osoitteessa: www.jonasandi.com. Kun näette livenä kyseisen orkesterin seuraavan kerran niin kiinnittäkää huomiota rumpali Alvaston edesottamuksiin. 5/5 (toim.huom.)


Instagram: @jonasandimusic

http://www.jonasandi.com/

Facebook: www.facebook.com/jonasandiband

Ota yhteyttä

HuHu People Oy
Kauppakatu 12, 2.krs
71100 Kuopio
etunimi.sukunimi@huhu.fi
huhu

© 2021 Huhu. Kaikki oikeudet pidätetään.

huhu

© 2021 Huhu. Kaikki oikeudet pidätetään.